Στο μουσείο Bourelle στο Παρίσι, o Olivier Saillard παρουσίασε πρόσφατα μια εκπληκτική έκθεση μόδας, γιορτή για το έργο του Cristóbal Balenciaga, με έμφαση στη επιλογή του Ισπανού σχεδιαστή, του μαύρου χρώματος. Το μουσείο αυτό, αφιερωμένο στα έργα του γλύπτη Antoine Bourdelle, επίσης ήταν ο χώρος που φιλοξένησε την εκπληκτική έκθεση του Oliver Saillard για το έργο της Madame Grès το 2011.
“Ήξερα πως εάν έδινα στoν Olivier τα κλειδιά για το μουσείο θα συνέβαινε σίγουρα ένα θαύμα” λέει χαρακτηριστικά η Διευθύντρια του μουσείου Amelie Simier. Ανάμεσα από τα επικά αγάλματα του μουσείου και τις προτομές ακόμη και στο ατελιέ του γλύπτη, η έκθεση «Balenciaga, L’Oeuvre au Noir», θα είναι ανοιχτή για το κοινό μέχρι τον Ιούλιο.
Με έμφαση μόνο στα μαύρα ρούχα στα οποία ο Balenciaga είχε ιδιαίτερη προτίμηση (περιστασιακά τα τόνιζε με ροζ, όπως τα φορέματα που φοριούνται από πολλές από τις αριστοκρατικές κυρίες σε πίνακες του Goya), η τεχνική του, η λεγόμενη bravura και η ιδιαίτερη μεταχείριση του υφάσματος θα βρίσκονται στο προσκήνιο της έκθεσης. Ο Balenciaga, γεννημένος σε μικροαστική οικογένεια στο βασκικό ψαρολίμανο Getaria στη βόρεια ακτή της Ισπανίας, έμαθε ραπτική, αρχικά για να βοηθήσει την μητέρα και τα αδέλφια του, αφού ο πατέρας του πέθανε όταν ήταν 11. Κάθε μια από τις συλλογές του, μέχρι τον θάνατο του, ο Christobal περιελάμβανε πάντα ένα μικρό μαύρο φόρεμα που είχε σχεδιάσει εξ ολοκλήρου ο ίδιος.
Η έκθεση παρουσιάζει το ένα αριστούργημά του μετά το άλλο, από την εποχή που μεσουρανούσε στο Παρίσι το 1937 μέχρι το 1968. Στην έκθεση μπορεί κανείς να απολαύσει φορέματα με Valenciennes δαντέλες ή διακριτικά ντραπέ, άψογα κοστούμια και παλτά, βραδινές τουαλέτες με κεντήματα από μετάξι gazar (ύφασμα που δημιούργησε ειδικά για τον φίλο του ο γκουρού της κλωστουφαντουργίας Gustav Zumsteg) και ό,τι άλλο λατρεύουν οι θαυμαστές του οίκου Balenciaga τόσα χρόνια! Επίσης μερικά από τα παιχνιδιάρικα καπέλα του, αντίθεση στις σοβαρές γραμμές των ρούχων του, εκτίθενται σε μια μεγάλη ντουλάπα του 18ου αιώνα, υπενθυμίζοντας τα λόγια μιας απ΄τους καλύτερους πελάτες και φίλους του Christobal Balenciaga, της Pauline de Rothschild που έλεγε χαρακτηριστικά για τον σχεδιαστή: ”To πνεύμα του ήταν στο κεφάλι, όπου και θα έπρεπε να είναι” !
Η έκθεση εγκαινιάστηκε με ένα λαμπερό δείπνο ανάμεσα στα πιο επικά γλυπτά του Bourdelle στην κεντρική αίθουσα του μουσείου και κάτω από τα σκίτσα του Balenciaga, κρεμασμένα πάνω από το τραπέζι. Ανάμεσά στους επισκέπτες των εγκαινίων της έκθεσης ήταν ο τωρινός καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Demna Gvasalia, ο επιχειρηματίας François-Henri Pinault, η ηθοποιός Salma Hayek, ο Ισπανός Πρέσβης και o σχεδιαστής μόδας Azzedine Alaïa.
O Gvasalia την ίδια ημέρα παρουσίασε στα πλαίσια της Εβδομάδας Μόδας στο Παρίσι, το δικό του show σε ένα γκαράζ εμπνευσμένο από το ιστορικό στυλ του Balenciaga, ενώ στο φινάλε της επίδειξης για τη συλλογή F/W 2017, είδαμε μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά βραδινά φορέματα των συλλογών του ’50 και ’60 , “πειραγμένα” όμως και εναρμονισμένα στις τάσεις του 2017.
Τα μοντέλα του Cristóbal Balenciaga, επιλεγμένα για το attitude τους παρά για την εμφάνισή τους, παρουσίαζαν τα ρούχα σε απόλυτη σιωπή σε συγκεκριμένους πελάτες και καταστηματάρχες ενώ στο χέρι τους κρατούσαν μικρές κάρτες με τον αριθμό των ρούχων που φορούσαν -εκείνη την εποχή κανείς δεν επιτρεπόταν να φωτογραφίσει ή ακόμα και να σκιτσάρει τα ρούχα-. Ο Gvasalia δημιούργησε εκ νέου αυτές τις κάρτες σε μινιατούρες ως φόρο τιμής στον οίκο Balenciaga.
Έναν αιώνα μετά την ίδρυση του οίκου Cristóbal Balenciaga, τα σχέδιά του είναι πιο επίκαιρα από ποτέ !!!