Ζούμε στην εποχή των social media. Facebook, Instagram, Snapchat και η λίστα δεν έχει τέλος. Τσεκάρουμε πολλές φορές τη μέρα αυτές τις εφαρμογές, ακολουθούμε λογαριασμούς με εξωτικά τοπία διακοπών, λαχταριστών φαγητών, υπερπολυτελών ζωών, μοντέλων, trend setters κ.ά. Τι γίνεται όμως όταν αρχίζει η εσωτερική σύγκριση των απλών καθημερινών ζωών μας με όλα αυτά που παρακολουθούμε στα social media; Ακόμη χειρότερα τι γίνεται όταν συγκρίνουμε τον απολύτως φυσιολογικά και αναμενόμενα όχι τέλειο εαυτό μας με αυτά τα αψεγάδιαστα σώματα, άψογα πρόσωπα, ονειρικά όμορφα πλάσματα; Τότε τα πράγματα αρχίζουν να γίνονται επικίνδυνα…
Μιλάμε για την εικόνα σώματος. Για την αντίληψη του κάθε ατόμου για που έχει για τον εαυτό του. Πρόκειται για μια βασική πτυχή του ατόμου και ασκεί καθοριστική επίδραση στην ψυχική υγεία του ατόμου. Πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη από το Royal Society for Public Health του Ηνωμένου Βασιλείου, ανέδειξε το Instagram, όπου έχει 700εκ. χρήστες παγκοσμίως, ως το social media με την υψηλότερη αρνητική επίδραση, προκαλώντας διαταραχές άγχους και αρνητική εικόνα σώματος, μεταξύ άλλων. Ένας εκ των συγγραφέων σχολίασε πως τα νεαρά κορίτσια συχνά συγκρίνουν τους εαυτούς τους με τις μη ρεαλιστικές επεξεργασμένες εικόνες που βλέπουν. Στην έρευνα αναφέρεται πως οι νεαρές γυναίκες νοιώθουν πως τα σώματα τους δεν είναι αρκετά όμορφα, έτσι καταφεύγουν στην προσθήκη φίλτρων και στην επεξεργασία των φωτογραφιών τους ώστε να φαίνονται τέλεια.
Προηγούμενες σχετικές έρευνες έχουν δείξει πως οι μη ρεαλιστικές προσδοκίες και το FOMO (fear of missing out) μπορεί να προκαλέσουν στους χρήστες των social media αίσθημα χαμηλής αυτοεκτίμησης, όπου πυροδοτεί καταστάσεις όπως άγχος και κατάθλιψη.
Τα ευρήματα όμως δεν είναι μόνο αρνητικά. Το 70% το συμμετεχόντων απάντησε πως έχουν βρει συναισθηματική υποστήριξη στα social media σε δύσκολες καταστάσεις, επίσης τους βοήθησε να δημιουργήσουν και να διατηρήσουν διαδικτυακές σχέσεις.
Αυτό λοιπόν που δεν πρέπει να ξεχνάμε όταν χαζεύουμε τις «τέλειες» αυτές φωτογραφίες, είναι πως έχουν υποστεί επεξεργασία και μάλιστα τις περισσότερες φορές επαγγελματική. Η εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας δεν θα πρέπει να μας δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα. Το να συγκρίνει κανείς τον εαυτό του με οποιονδήποτε άλλο, πόσο μάλλον με ψεύτικες εικόνες, είναι εντελώς ανούσιο και βλαβερό για την αυτοεικόνα μας. Παρακίνηση και αιτία για οποιαδήποτε θετική αλλαγή, θα πρέπει να είναι η επιδίωξη για την επίτευξη του καλύτερου δυνατού εαυτού μας.
Τελευταίο και κύριο συμπέρασμα που προκύπτει είναι πως θα πρέπει να γίνει περαιτέρω διερεύνηση της σχέσης των social media με την ψυχική υγεία, καθώς κατέχουν ήδη πολύ μεγάλο κομμάτι της καθημερινότητας μας και μόνο μεγαλώνει, ιδίως στις νεότερες γενιές, όπου είναι και πιο ευάλωτες .
by Άννα Η. Ματσαγγούρα
Διαιτολόγος-Διατροφολόγος