Φτάνει στην ομάδα υποστήριξης την στιγμή που αρχίζουν να αγκαλιάζονται. “Εδώ είναι για τον καρκίνο, σωστά;” ρωτάει, και το χλωμό της δέρμα σε συνδυασμό με τα κόκκινα μάτια της πρόδιδαν ότι θα μπορούσε όντως να υποφέρει. Μόνο που ήταν group για τον καρκίνο των όρχεων, κάτι που η Marla δε διέθετε.
Η σκανδαλώδης Marla Singer: μαύρη γούνα, μαύρα γυαλιά, τσαλακωμένο καπέλο και αντί για οξυγόνο, εισπνέει μονίμως καπνό. Στην επιφάνεια μοιάζει με μοιραία γυναίκα, ωστόσο δεν μπορεί να χειραγωγήσει αρκετά τους άλλους ώστε να ταιριάξει στο καλούπι αυτού του χαρακτηρισμού. Για τον Tyler Durden “έχει πιάσει πάτο”.
Ο χαρακτήρας της Helena Bonham Carter ως Marla στο Fight Club, δεν είναι κάτι που μπορεί να εξεταστεί επιφανειακά. Τα πάντα πάνω της κρύβουν ποικίλα σημαινόμενα, από την μανία της με το τσιγάρο μέχρι το φόρεμα που αγόρασε με 1 δολάριο από το thrift shop. Η πολυδιάστατη πτυχή του εαυτού της διαφαίνεται σε μικρές λεπτομέρειες που εσωκλείουν ένα απλό μήνυμα: Προσπαθεί να είναι διαρκώς καταθλιπτική αναζητώντας συγχρόνως μια δικαιολογία για να είναι ευτυχισμένη.
Δίνει την εντύπωση ότι δεν την ενδιαφέρει απολύτως τίποτα. Περπατάει και στέκεται μέσα στην μέση του δρόμου, παίρνει υπερβολική δόση υπνωτικών χαπιών. Και παρ’ όλα αυτά πώς ντύνεται; Με γούνες και ογκώδη γυαλιά ηλίου. Εάν πραγματικά δεν την ενδιέφερε τίποτα, τότε θα φορούσε πυτζάμες και σαγιονάρες. Η Marla είναι ο πιο cool χαρακτήρας στο Fight Club, πιο cool κι από τον Tyler δεδομένου ότι εκείνη είναι υπαρκτή. Βέβαια ο σχεδιαστής της ταινίας, Michael Kaplan, διαφωνεί: “Δεν νομίζω ότι η Marla πιστεύει ότι είναι cool. Για να είμαι ειλικρινής, δεν νομίζω ότι έχει οποιαδήποτε μορφή ενσυνείδησης για το ποια είναι. Πρόκειται για ένα αποφασιστικό άτομο κατά έναν παράξενο τρόπο“.
Βλέπεις γούνα, αραχνοΰφαντο φόρεμα, ανακατεμένα μαλλιά και ένα πανταχού παρών τσιγάρο και σου έρχεται στο μυαλό η Marla. Κάθεται στο πίσω μέρος του μυαλού, σαν ένα κακό, σεξουαλικά επιθετικό παράσιτο. Από αυτή την οπτική, η Marla είναι πράγματι famme fatale, γιατί ενσαρκώνει την ετεροσεξουαλική αντρική φαντασία: Μια γυναίκα που έχει αφήσει τα πάντα πίσω της και δεν την ενδιαφέρει τίποτα.
Η γκαρνταρόμπα της αποτελείται από φορέματα με λεπτές τιράντες που αναδεικνύουν τους αδύνατους ώμους της όπως έκαναν τα μοντέλα των 90’s, πουκάμισα με γεωμετρικά μοτίβο, φούστες, πολύ ψηλές πλατφόρμες, γούνες, ένα δερμάτινο jacket, μια suede φαρδιά ζακέτα, και ένα tweed αντρικό παλτό -κάτι που “την κρατάει ζεστή όταν έχει κρύο“. Και φυσικά καπέλα, για εκείνη αντιπροσωπεύουν αυτό που χαρακτήριζε η Madonna ως “good face“. Στην πασίγνωστη σκηνή που η Marla καπνίζει και φυσάει τον καπνό με αργή κίνηση, ο Kaplan της φόρεσε επίτηδες εκείνο το μαύρο καπέλο ώστε να απαθανατιστούν οι σχηματισμοί του καπνού με κάθε λεπτομέρεια. “Είναι μια πανέμορφη σκηνή. Σου χαράζεται στο μυαλό“, λέει ο Kaplan.
Όλα τα κοστούμια που φοράει η Helena Bonham Carter προέρχονται από πολλές πηγές, αλλά κυρίως από second hand ή vintage μαγαζιά, τα οποία μεταποιούσαν ώστε να τους δώσουν μια χαρακτηριστική “κατεστραμμένη” μορφή, προκειμένου ίσως να ενσαρκώσουν την ψυχολογία της. Τίποτα δεν ήταν καινούριο, εκτός από ένα jacket που σχεδίασε ο Rick Owens.
Ήταν αναγκαίο για τον σχεδιαστή να αποδώσει στην Marla μια καταθλιπτική χροιά. Έντυσε τον Tyler με έντονα χρώματα, και την Marla με σκούρα, ώστε να δηλώσει την αντίθεση αυτών των δύο χαρακτήρων με εκείνον του Edward Norton. Σαν να προσπαθούσαν να αναδείξουν τον διαταραγμένο ψυχισμό του μέσω των χρωματικών αντιθέσεων.
Η Helena Bohnam Carter ήταν πολύ δεκτική ως προς τις στιλιστικές προτάσεις του Kaplan. “Νιώθω ότι οι Βρετανοί ηθοποιοί σέβονται πολύ περισσότερο το όραμα των σχεδιαστών, σε σχέση με τους Αμερικανούς ηθοποιούς”. Το μόνο που την ενόχλησε ήταν οι πανύψηλες πλατφόρμες που φορούσε, πάνω στις οποίες δεν μπορούσε να περπατήσει κι έπεφτε συνεχώς. Βέβαια, αυτό ταίριαξε απόλυτα με τον χαρακτήρα που υποδυόταν: Μετά βίας μπορούσε να σταθεί στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας.
Όσο καταθλιπτικός χαρακτήρας κι αν είναι, της αρέσει να νιώθει όμορφη. Όταν αρχίζει την σχέση της με τον Tyler, προσθέτει λίγες παστέλ αποχρώσεις στην μονοδιάστατη σκουρόχρωμη γκαρνταρόμπα της. Λατρεύει το ροζ νυφικό φόρεμα που αγόρασε με 1 δολάριο από το thrift shop, κι ας την κάνει να μοιάζει με ένα χνουδωτό, ροζ, απαστράπτον πτώμα. Νιώθει ότι αναγνώρισε την αξία του και προσπάθησε να το διασώσει. Κάθε φορά που επιχειρεί να είναι όμορφη, γκρεμίζει κι έναν από τους τοίχους που έχει χτίσει για να προστατεύει τον εαυτό της. Όταν ο Tyler την απογοητεύει, εκείνη γρήγορα τους ξαναχτίζει με όσες δυνάμεις της έχουν απομείνει.
Η μόνη χρωματική στιγμή στο στυλ της πριν το νυφικό κοστούμι, ήταν το φόρεμα με τις μπλε πούλιες και την ασορτί σκιά ματιών, που φοράει όταν μελετάει τον “κρότο του θανάτου της“. Φαίνεται σαν μια σκόπιμη επιλογή, ένα εμφανώς ασυνήθιστο χρώμα για εκείνη, που αντανακλά την πραγματική Marla. Ωστόσο, ο Kaplan στάθηκε περισσότερο στην αισθητική του ίδιου του φορέματος και λιγότερο στο ψυχολογικό background: “Απλώς θεώρησα ότι το φόρεμα ήταν πολύ εντυπωσιακό πάνω στην λευκή επιδερμίδα της Helena“. Ήταν παράλληλα και μια προοικονομία για το ροζ φόρεμα, υπονοώντας ότι η Marla βαθιά μέσα της είχε την λαχτάρα να ξαναζήσει την προηγούμενη ζωή της διαφορετικά.
Για εκείνη, το να διασώσει ένα όμορφο ρούχο, ήταν σαν να θεράπευε ένα πουλί με σπασμένα φτερά. Η έμφυτη γλυκύτητα της προέρχεται από την μπερδεμένη άποψη που έχει για την ζωή. Εύκολα μπορεί να θυμώσει όταν δεν καταλαβαίνει κάτι: τους ανθρώπους, τα κίνητρα, την πικρότητα. Το crop top που φοράει όταν φωνάζει στο τηλέφωνο με τον Tyler, εσωκλείει ολόκληρο τον τρόπο σκέψης της. Στην πραγματικότητα όμως δεν ήταν μπλούζα. Ήταν μια ζώνη μέσης με καλτσοδέτες που βρήκε ο Kaplan σε ένα vintage μαγαζί. “Εάν η Marla έβλεπε αυτή τη ζώνη, θα νόμιζε ότι ήταν κοντό μπλουζάκι με τιράντες“. Και αυτή είναι η λογική της: Αν αμφιβάλλεις, δοκίμασε το. Είναι ελεύθερη κατά έναν τρόπο που δεν θα υπάρξει ποτέ.