Πίσω στο 1994, αν κάποιος έπρεπε περιγράψει ένα μοντέλο με απλά λόγια- το είδος του μοντέλου που θα δείτε στις σελίδες της Vogue, του Cosmopolitan ή στο Sports Illustrated –  θα ήταν κάτι πολύ απλό: Ένα λεπτό μοντέλο με μακριά πόδια, ομοιόμορφες αναλογίες και πιθανότατα λευκό δέρμα με μακριά μαλλιά, σαρκώδη χείλη, τέλεια οδοντοστοιχία και έντονες βλεφαρίδες. Αν φορούσε μαγιό ή εσώρουχα, δεν θα “περίσσευε” τίποτα από το αδύνατο σώμα του. Όλα θα ήταν “τέλεια”.

Σήμερα η απάντηση σε αυτό το ερώτημα απαιτεί ένα ευρύτερο λεξιλόγιο. Η έκδοση του Sports Illustrated με μαγιό για το 2016 κυκλοφόρησε με τρία διαφορετικά εξώφυλλα, που το καθένα φιλοξενούσε στο cover του μια γυναίκα με διαφορετικό μέγεθος και το σχήμα σώματος.

Ενώ η Hailey Clauson είναι ό,τι πιο κοντινό στα πρότυπα των γυναικών του 2016 μιας και οι αναλογίες της ανταποκρίνονται στις προσδοκίες ενός μοντέλου για μαγιό, οι άλλες δύο γυναίκες – το plus-size μοντέλο Ashley Graham και η superstar των πολεμικών τεχνών Ronda Rousey – είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από ό, τι θα περιμένατε να δει κανείς μέχρι τότε, σε ένα εξώφυλλο του Sports Illustrated, δεδομένου του ιστορικού του συγκεκριμένου περιοδικού.

body-positivity-in-fashion-ashley-graham-1200x800

Παρά το γεγονός ότι τα κύρια Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης απέχουν πολύ από το να εξυμνούν εξίσου τον κάθε τύπο σώματος, η συμμετοχή των Rousey και Graham στα εξώφυλλα του περιοδικού, ήταν σημάδι μιας αργής αλλά θετικής προόδου.

Αφήνοντας κατά μέρος την ευρύτερη άποψη του κατά πόσον μπορεί να υπάρχει “πρόοδος” και “θετικότητα” στην κουλτούρα των Μέσων Ενημέρωσης, που καθορίζουν την αξία μιας γυναίκας κατά κύριο λόγο από την εξωτερική της εμφάνιση, η μόδα και τα πολλά media, έχουν αρχίσει να υποστηρίζουν μια πιο περιεκτική άποψη για τα μοντέλα και την ομορφιά.

Τι είναι αυτό που προκαλεί αυτή την αλλαγή και είναι κάτι που αξίζει να το γιορτάσουμε;

Μεγάλο μερίδιο της αλλαγής αυτής οφείλεται στην αύξηση του κινήματος body positive το οποίο αποτελεί την μετάβαση από ένα φεμινιστικό κίνημα σε μια εμπορικά βιώσιμη τάση.

Πριν από την ύπαρξη του γνωστού hashtag στο Instagram, η οργάνωση Body Positive ιδρύθηκε το 1996 από τις Connie Sobczak και Elizabeth Scott.

Η αποστολή τους ήταν να οι άνθρωποι να ξεπεράσουν τις συγκρούσεις με τα σώματά τους, προκειμένου να επικεντρωθούν στην υγεία τους, τη μοναδικότητα τους και τη θετική συμβολή που μπορούν να έχουν στον κόσμο, αντί να επιδιώκουν να αποκτήσουν τις απίστευτες αναλογίες, που πλασάρονται από τα ΜΜΕ.

Εστιάζοντας σε έναν υγιεινό τρόπο ζωής και την άσκηση, το κίνημα body positive κερδίσει διαρκώς έδαφος ως πραγματική εμπορική τάση, ενώ έγινε η αφορμή για μια νέα σειρά από μάρκες που αναδείχτηκαν.

Τρανταχτό παράδειγμα ήταν η εκστρατεία της Dove με τίτλο Campaign for Real Beauty, το 2004 μετά από μια εκτενή έρευνα τριών ετών από την μητρική της εταιρεία Unilever. Με τεράστιες διαφημιστικές πινακίδες σε όλο τον κόσμο με “πραγματικές γυναίκες” αντί για επαγγελματίες μοντέλα – η Dove κάλεσε το κοινό να ψηφίσει για το αν οι γυναίκες ήταν “τσαλακωμένες ή θαυμάσιες” και “χοντρές ή απίστευτες”, επιτρέποντας στους καταναλωτές να “ορίσουν” τι σημαίνει ομορφιά για τον καθένα.

Παρόλο που η εκστρατεία έτυχε ανάμεικτων αντιδράσεων, με ισχυρισμούς ότι οι εικόνες των “πραγματικών” γυναικών είχαν υποστεί επεξεργασία, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι αποτέλεσε ένα βασικό σημείο καμπής για την εκπροσώπηση των διαφορετικών τύπων σώματος στα Μέσα Ενημέρωσης.

body-positivity-in-fashion-dove-1200x800

Τα τελευταία 10 χρόνια από την εκστρατεία του Dove, παράλληλα με την αύξηση του κίνημα τος body positive, μια σειρά από plus-size μοντέλα έχουν κάνει την εμφάνιση τους σε mainstream μέσα ενημέρωσης. Ο όρος “plus-size” μπορεί να είναι παραπλανητικός – “plus-size» σημαίνει μέγεθος 8 ή παραπάνω, και η μέση γυναίκα στις ΗΠΑ φοράει μέγεθος 14.

Λαμβάνοντας υπόψη πόσο συχνά μοντέλα όπως η Carré Otis μετατρέπονται σε “plus size” μετά από χρόνια ταλαιπωρία με διατροφικές διαταραχές ώστε να διατηρήσουν τα σώματα τους ικανά να χωρούν στα μικρότερα μεγέθη, η επιτυχία και η συνεχιζόμενη άνοδος των plus-size μοντέλων στο χώρο της μόδας μπορεί να είναι καλό για την υγεία όχι μόνο των μοντέλων, αλλά και όλων των γυναικών.

H Ashley Graham ήταν το πρόσωπο του Lane Bryant, μιας μεγάλης εταιρεία λιανικής πώλησης στις ΗΠΑ με είδη ένδυσης για plus-size γυναίκες, από το 2010. H Βρετανίδα, Iskra Lawrence είναι ένα από τα “πρότυπα” για την φετινή σεζόν της σειράς εσωρούχων και μαγιό Aerie, του οίκου American Eagle. Η Lawrence επιμένει ότι σε καμία από τις φωτογραφίες δεν έχει επεξεργαστεί με κανέναν τρόπο, ο οποίος είναι ένας σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει την εκστρατεία “Aerie Real”, που τρέχει αυτή τη στιγμή.

Plus-size μοντέλα, όπως η Lawrence και η Τess Holliday είναι σε θέση να θέσουν τους δικούς τους κανόνες και να περάσουν body positive μηνύματα σε μια βιομηχανία γνωστή για εμμονή της με το “τέλειο”.

Μια στενή σχέση έχει αναπτυχθεί μεταξύ του body positive κινήματος και τη βιομηχανία της αθλητικής ένδυσης. Η συμμετοχή αθλητών στα αθλητικά brands ήταν κάτι το δεδομένο από το 1970 και δεν είναι ασυνήθιστο για τις αθλήτριες να συνεργάζονται με μεγάλα αθλητικά brands. Ωστόσο, αυτό που είναι ασυνήθιστο είναι η μετάβαση της Serena Williams και Ronda Rousey από τον αθλητισμό στο modelling, παρόλο που οι σωματότυποι τους δεν είναι αυτό που προβάλλεται συνήθως από τα ΜΜΕ ως “όμορφο”.

body-positivity-in-fashion-5

Το κίνημα body positive συνέπεσε με την άνοδο δύο σημαντικών αθλητριών, όχι μόνο για την υπεροχή τους στα αθλήματα τους, αλλά και για τη συμβολή τους στην αντίληψη του γυναικείου σώματος ως κάτι όμορφο και ισχυρό. Τόσο η Williams όσο και η Rousey αποτελούν δυνατά ονόματα στο χώρο του αθλητισμού, με συνεργασίες όπως η Nike, Reebok και Under Armour.

Το 2016 η Ronda Rousey επιλέχθηκε να κοσμήσει το εξώφυλλο του Sports Illustrated, καθώς και η Serena Williams φωτογραφήθηκε από την διάσημη φωτογράφο Annie Leibovitz για το ημερολόγιο 2016 της Pirelli, σε μια πόζα που τονίζει όμορφα την ισχυρή, μυϊκή διάπλαση της. Αξίζει να σημειωθεί ότι το ημερολόγιο Pirelli είναι συνήθως μια συλλογή ημίγυμνα “κλασικά” μοντέλα. Η έκδοση του 2016 είναι η πρώτη, στην ιστορία του ημερολογίου, που φωτογραφήθηκε εξ’ ολοκλήρου από μια γυναίκα και η πρώτη που περιείχε ως επί το πλείστον πλήρως ντυμένες γυναίκες, περισσότερο γνωστές για τα επιτεύγματά τους παρά για την εξωτερική τους εμφάνιση.

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η τάση του body positive δεν θα ήταν τόσο μεγάλη όσο έχει γίνει, χωρίς να αποτελεί εμπορική επένδυση για τα brands με τεράστια επιρροή. Μια γρήγορη αναζήτηση στο Instagram με το hastag #strongisbeautiful και #strongissexy φέρνει σχεδόν ένα εκατομμύριο αποτελέσματα. Το body positive αποτελεί ένα από τα ισχυρότερα trends. Αρκετοί άνθρωποι υποστηρίζουν δυναμικά έναν υγιεινό τρόπο ζωής και τα γυμνασμένα γυναικεία σώματα έχουν επηρεάσει τα κορυφαία αθλητικά brands, με αποτέλεσμα αυτές να ακολουθούν την τάση.

body-positivity-in-fashion-nike-women-960x960

Κι ενώ δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι οι απόψεις της κοινωνίας σχετικά με το τι θεωρείται όμορφο έχουν διευρυνθεί σημαντικά τα τελευταία 20 χρόνια, υπάρχει ακόμα πολύς δρόμος που θα πρέπει να διανυθεί προκειμένου η εικόνα του υγιούς γυναικείου σώματος, να ενσωματωθεί πλήρως στην νοοτροπία που κυριαρχεί στο χώρο της μόδας και των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.

 

by Μαριέττα Κοντοστάνου 

ff

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close