Τα λεγόμενα paper doll-style φορέματα του σχεδιαστή Jeremy Scott για τη συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 2017 του οίκου Moschino, σίγουρα κέντρισαν την περιέργεια και μας υπενθύμισαν πως η αρχική μορφή ενός ρούχου δεν είναι άλλη από ένα σκίτσο πάνω σε χαρτί.
Η πολωνικής καταγωγής καλλιτέχνιδα Bea Szenfeld, με έδρα τη Στοκχόλμη, συνθέτει εκπληκτικές δημιουργίες με βασικό υλικό της το χαρτί. Η Szenfeld εργάστηκε ως γλύπτρια προτού αποκτήσει το πτυχίο της πάνω στη μόδα στο Βeckmans College of Design στη Στοκχόλμη. Μετά την αποφοίτηση της, βρήκε δουλειά στην βιομηχανία της μόδας. Γρήγορα όμως συνειδητοποίησε ότι τα ρούχα του εμπορίου, δεν ήταν το στοιχείο της κι έτσι επέστρεψε στην αρχική της επιλογή και ξεκίνησε να δημιουργεί ρούχα που είχαν ως βάση τους την Τέχνη.
Εμπνευσμένη από τα πειραματικά ενδύματα που έκανε κατά τη διάρκεια των σπουδών της, επέλεξε να ασχοληθεί με το χαρτί, ένα υλικό που κατά τα λεγόμενα της «έχει το δικό του σχέδιο, τη δική του ζωή. Κάνω ό,τι μπορώ για να το κάνω άνετο και να παραμείνει στη θέση που ήταν από την αρχή αλλά ακόμη και σήμερα δεν ξέρω όλες τις δυνατότητες που έχει η χρήση του στη δουλεία μου. Μου αρέσει να δουλεύω με το χαρτί. Είναι σαν να έχεις κάποιον συνάδελφο…»
Κρίνοντας από τα κομμάτια στην πρόσφατη επίδειξη Dansmuseet στην Στοκχόλμην, τα οποία μετακινούνται σε έκθεση στο Βερολίνο, το χαρτί είναι μάλλον ένας ισχυρογνώμων συνάδελφος. Τα χειροποίητα κομμάτια της Szenfeld εφιστούν την προσοχή μας και χρειάζονται χώρο. Πολύ χώρο… Η ίδια η Szenfeld, επισημαίνει πως περιορίστηκε στο να εμφανίσει τα ρούχα εκείνα που χωρούσαν να περάσουν από την πόρτα του κτιρίου!
Κάθε δημιουργία της Szenfeld είναι χειροποίητη κι όλες γεννιούνται μέσα από μια διαδικασία που θα μπορούσε να περιγραφεί ως αναλογική, καθώς τα κομμάτια είναι κατασκευασμένα με υλικά που μπορούν να βρεθούν σε κάθε γωνιά του σπιτιού ή σε κάποιο κατάστημα: ψαλίδι, ταινία, συνδετήρες, βελόνα και κλωστή, χαρτί, μερικές φορές ένα πιστόλι κόλλας ή ένα τρυπάνι. Μερικά από τα κομμάτια της Szenfeld θυμίζουν οριγκάμι, άλλα είναι μεμονωμένα κομμάτια συσσωρευμένα σε μια μάζα και κάποια χωρίζονται από ένα μαργαριτάρι.
“Οι συνεργάτες μου με βοηθούν πάρα πολύ, αλλά εγώ είμαι εκείνη που θα βάλει την τελευταία πινελιά. Κι έτσι πρέπει. Τα κομμάτια είναι τόσο βαριά που μέχρι να κατασκευάσουμε και το τελευταίο δεν ξέρω πως θα είναι η τελική σύνθεση”, υπογραμμίζει η ίδια.
Πως όμως μπορεί να τοποθετηθεί το έργο της Szenfeld στον κόσμο της μόδας; Η Svenfeld, εξηγεί ότι δεν σκέφτεται την πώληση των κομματιών της κατά τη δημιουργία τους. Παρόλα αυτά γνωρίζει πολύ καλά πως λειτουργεί ο χώρος της μόδας και βρίσκει διάφορες εναλλακτικές για να παρουσιάσει τις δημιουργίες της κι όχι μέσω μιας επίδειξης σε πασαρέλα. Δεν είναι τυχαίο πως πολλά από τα έργα της έχουν αγοραστεί από διάφορους συλλέκτες Τέχνης, έχουν φορεθεί στο κόκκινο χαλί από την Björk και έχουν εμφανιστεί σε video clip της Lady GaGa. Τα τελευταία της project περιελάμβαναν δημιουργίες για το Βασιλικό Μπαλέτο της Σουηδίας, καθώς και για το διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision. Ακόμη και όταν δεν φοριούνται, οι δημιουργίες της δεν είναι ποτέ στατικές.
«Το χαρτί αλλάζει και δεν μπορώ να κάνω κάτι για αυτό» εξηγεί η καλλιτέχνης που χαίρεται όσο τίποτα όταν βλέπει τις δημιουργίες της να φοριούνται. Στο διαγωνισμό της Eurovison όπου οι χορευτές φορούσαν δημιουργίες της, ήταν όπως η ίδια είπε «ό,τι χρειαζόταν για να δώσει στα ρούχα ζωή» . Παρ’ όλα αυτά για εκείνη, οι εκθέσεις είναι πολύ σημαντικές , ειδικά σε έναν κόσμο που χειραγωγείται σε τέτοιο βαθμό από πληροφορίες και εικόνες. «Είναι πολύ σημαντικό οι άνθρωποι που βλέπουν τη δουλειά μου, να κοιτάξουν προσεκτικά τις δημιουργίες και να συνειδητοποιήσουν πως αυτό γίνεται με το χέρι».
by Μαριέττα Κοντοστάνου