Τα γαλλικά περιοδικά μόδας πρέπει από τώρα και στο εξής βάσει σχετικής νομοθεσίας, να δηλώνουν επίσημα τις φωτογραφίες, οι οποίες έχουν υποστεί επεξεργασία με Photoshop. Η ίδια νομοθεσία προβλέπει τα μοντέλα να περνούν πρώτα και από σχετικές ιατρικές εξετάσεις, πριν από κάθε τους συμμετοχή σε φωτογράφιση.
Κι ενώ μπορεί να μην είναι μυστικό ότι πολλά κορυφαία fashion brands και περιοδικά μόδας, χρησιμοποιούν Photoshop για να επεξεργαστούν φωτογραφίες που πρόκειται να δημοσιευθούν, συνήθως δεν είναι σαφές στους αναγνώστες ο τρόπος δημιουργίας των φωτογραφιών. Αυτό τουλάχιστον ίσχυε μέχρι σήμερα, αφού πλέον στη Γαλλία ισχύει νομοθεσία βάσει της οποίας τα περιοδικά μόδας, υποχρεωτικά θα πρέπει να επισημαίνουν τις φωτογραφίες που έχουν υποστεί επεξεργασία. “Η έκθεση των νέων σε κανονιστικές και μη ρεαλιστικές εικόνες των σωμάτων οδηγεί σε μια αίσθηση υποτίμησης και κακής αυτοεκτίμησης” σχολίασε ο Υπουργός Κοινωνικών Υποθέσεων και Υγείας της Γαλλίας Marisol Touraine σχετικά με το θέμα.
Ο συγκεκριμένος νόμος ψηφίστηκε στην πραγματικότητα το 2015, αλλά μόλις τώρα τίθεται σε κανονική ισχύ. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα σχέδιο δύο ταχυτήτων – πρώτον, για να εργαστούν στη Γαλλία τα μοντέλα, πρέπει να εξασφαλίσουν ιατρική βεβαίωση, η οποία αποδεικνύει ότι είναι υγιείς. Οι ιατρικοί οργανισμοί που θα διαπιστώνεται ότι παραβιάζουν το νόμο, ενδέχεται να αντιμετωπίσουν μεγάλα πρόστιμα ύψους έως και 75.000 ευρώ, ακόμη και 1 χρόνο φυλάκισης.
Το δεύτερο μέρος της νομοθεσίας -που θα τέθηκε σε εφαρμογή από την 1η Οκτωβρίου 2017- προβλέπει ότι όλες οι φωτογραφίες που έχουν υποστεί επεξεργασία Photoshop, θα πρέπει να επισημαίνονται με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι σαφής ο τρόπος προβολής και παρουσίασής τους. Οι παραβάτες, μπορεί να αντιμετωπίσουν πρόστιμα ύψους μέχρι 37.500 ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί, πως η συγκεκριμένη νομοθεσία της Γαλλίας, έρχεται σε μια εποχή που το ρετουσάρισμα φωτογραφιών στο χώρο της μόδας εξακολουθεί να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Κι ενώ πολλά touch-ups δεν είναι υπερβολικά διεισδυτικά, εξακολουθούν να υπάρχουν διαφημίσεις μόδας κι ομορφιάς που τροποποιούν τις εικόνες σε τέτοιο βαθμό, που τα χαρακτηριστικά των μοντέλων φαίνονται αδιανόητα αψεγάδιαστα. Η εκτεταμένη χρήση του Photoshop μάλιστα, έχει επηρεάσει τα αισθητικά standards σε τέτοιο βαθμό, που στην περίπτωση που διαρρεύσουν οι original φωτογραφίες μιας φωτογράφισης, τις περισσότερες φορές υπάρχει αρνητικός αντίκτυπος.
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι πολλές διασημότητες, συχνά καταδικάζουν δημόσια ρετουσαρισμένες φωτογραφίες, ιδίως όταν δημοσιεύονται χωρίς τη συγκατάθεσή τους. Η Lorde, η Nicki Minaj και η Zendaya συγκαταλέγονται ανάμεσα σε μερικές από τις διάσημες γυναίκες, οι οποίες ήταν πολύ ειλικρινείς στα social media, όταν δημοσιεύθηκαν τέτοιες φωτογραφίες, γκρεμίζοντας την “τέλεια εικόνα” του σώματος τους.
Ακόμη και τώρα ωστόσο δεν είναι ακόμη σαφές ποια βήματα θα πρέπει να ακολουθήσουν τα γαλλικά περιοδικά μόδας για να κινηθούν σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς, γεγονός που οδηγεί στην εύλογη σκέψη του κατά πόσον η νέα νομοθεσία θα έχει ή όχι ουσιαστικό αποτέλεσμα. Επίσης, τίθεται το ερώτημα του εάν κάθε επεξεργασμένη φωτογραφία θα πρέπει να δηλωθεί ως ρετουσαρισμένη ή εάν οι δημοσιεύσεις θα είναι σε θέση να δώσουν κάποια προειδοποίηση ότι το θέμα περιέχει αλλοιωμένες εικόνες. Είναι ενδιαφέρον ωστόσο πως προς το παρόν τουλάχιστον, ο νόμος απευθύνεται μόνο στα περιοδικά μόδας κι όχι π.χ γενικότερα στο κλάδο της διαφήμισης, πράγμα το οποίο τον καθιστά αμφισβητήσιμο, καθώς η μόδα δεν μπορεί να θεωρηθεί ο μόνος κλάδος που έχει δύναμη να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος αντιλαμβάνεται την εικόνα του σώματος.
Θα πρέπει να σημειωθεί τέλος, ότι και η Ιταλία είχε παρόμοιους νόμους που απέκλειαν τα λιποβαρή μοντέλα από την εργασία τους, αλλά πρόσφατες εμφανίσεις κάποιων υποθετικά υγιούς βάρους μοντέλων, κάνουν πολλούς να αναρωτιούνται εάν η σχετική νομοθεσία βρίσκεται σε κανονική ισχύ. Μόνο ο χρόνος θα δείξει εάν οι κανονισμοί διατηρούνται σε αρκετά υψηλά πρότυπα για να επιφέρουν αλλαγές στον κλάδο…
by Πηνελόπη Μποσταντζόγλου