Το 1985, η Caroline Rennolds Milbank, ιστορικός της μόδας, περιέγραψε τον Yves Saint Laurent, ως “Ίσως ο πιο συνεπώς τιμημένος και σημαίνων σχεδιαστής των τελευταίων 25 ετών”, ένας τίτλος πλήρως δικαιολογημένος, αν σκεφτεί κανείς το έργο που έχει επιτελέσει για την μόδα -αλλά και την τέχνη- ο μεγάλος αυτός σχεδιαστής.
Γεννημένος τον Αύγουστο του 1936 στην γαλλική Αλγερία, μέλος ευκατάστατης οικογένειας, από παιδική ακόμη ηλικία έδειξε την κλίση του προς τον σχεδιασμό ρούχων, για τη μητέρα του και τις δύο αδελφές του. Σε ηλικία 17 ετών έφυγε για την πόλη που επρόκειτο να ορίσει την υπόλοιπη ζωή του: το Παρίσι. Το μεγάλο ταλέντο του και τα πρωτοπόρα του σχέδια τον έφεραν γρήγορα σε επαφή με μεγάλους ανθρώπους της μόδας, με αποκορύφωμα την γνωριμία του με τον Christian Dior. Ο ίδιος το Saint Laurent, αναγνωρίζει τον Dior ως τον δάσκαλο της τέχνης του, τον καταλύτη στη διαμόρφωση του προσωπικού του στυλ.
Ο Yves Saint Laurent, φοίτησε με απόλυτη επιτυχία στη σχολή Chambre Syndicale de la Haute Couture, ενώ το ταλέντο του και η νίκη του στον διαγωνισμό International Wool Secretariat, του έδωσαν την ώθηση για την ένταξή του στον οίκο Dior. Λίγα χρόνια αργότερα, με σκληρή δουλειά και περίσσιο ταλέντο στην τέχνη του, βρέθηκε επικεφαλής του οίκου Dior. Ο πόλεμος στην πατρίδα του στην Αλγερία τον υποχρέωσε για λίγο μόνο καιρό να αφήσει τη θέση του στο Dior. Μετά ακριβώς από την επιστροφή του, βρήκε πως η θέση του είχε ήδη καταληφθεί και μήνυσε τον οίκο Dior, μια δίκη στην οποία δικαιώθηκε. Το γεγονός αυτό επέτρεψε στον ίδιο, σε συνεργασία με τον σύντροφό του Pierre Bergé, να ιδρύσουν τον οίκο μόδας Yves Saint Laurent YSL. Για τα υπόλοιπα χρόνια της ζωής του και μέχρι την απόσυρσή του το 2002, κατάφερε με τις καινοτομίες του να κάνει τον οίκο έναν από τους γνωστότερους σε όλο τον κόσμο. Το 1983 έγινε ο πρώτος εν ζωή σχεδιαστής που τιμήθηκε από το μουσείο τέχνης Metropolitan με προσωπική έκθεση. Το 2007 τιμήθηκε από τον Γάλλο πρόεδρο Νικολά Σαρκοζί με το παράσημο του Εθνικού Τάγματος της Λεγεώνας της Τιμής. Απεβίωσε την 1η Ιουνίου 2008 στην πόλη του, το Παρίσι, μετά από μάχη με τον καρκίνο στον εγκέφαλο.
Ο Yves Saint Laurent και το έργο του, φλέρταραν αδιάκοπα με το ζήτημα της τέχνης στη μόδα. Από τις ισχυρότερες επιρροές του είναι καλλιτέχνες όπως ο Andy Warhol, o Van Gogh και ο Georges Braque. Ενώ ακόμη δούλευε για τον οίκο Dior σχεδίασε ένα από τα πρώτα μεγάλα του έργα, το φόρεμα trapeze, μέσα στο πνεύμα ακόμη των σχεδίων του Christian Dior. Με την ίδρυση του YSL, o Saint Laurent σημάδεψε τη μόδα κατά τις δεκαετίες του ’60 και του ’70. Ίσως η γνωστότερη του δημιουργία, το «Le Smoking», κοστούμι για γυναίκες, εμπνευσμένο από ανδρικά ενδύματα, ήταν μεγάλη καινοτομία στον χώρο της γυναικείας μόδας. Η πιο αναγνωρίσιμη συλλογή του, «Mondrian», εμπνευσμένη από τον καλλιτέχνη Piet Mondrian και το έργο του ήταν φόρος τιμής στον ίδιο αλλά και σε άλλους καλλιτέχνες που σημάδεψαν τον Yves Saint.
Ο εικονικός σχεδιαστής, πίστευε στο κομψό κι όμως βολικό, στον συνδυασμό Haute Couture με Ready-to-wear ρούχα· άλλωστε ήταν ο πρώτος Γάλλος σχεδιαστής, που έβγαλε μια πλήρη συλλογή, αποκλειστικά αποτελούμενη από ready-to-wear ρούχα. Πίστευε στον εκδημοκρατισμό της μόδας, πως η μόδα οφείλει να απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπους.
Σε μια εποχή που η επανάσταση της μόδας ήταν τα mini-skirts, ο Yves Saint Laurent, πίστεψε στην επανάσταση της ισότητας των φύλων και των φυλών. Τα μοντέλα του συχνά έβγαιναν φορώντας see-through φορέματα δίχως κάτι να κρύβει το στήθος τους. Η συμβολή του στην πολυπολιτισμικότητα της μόδας (ένα θέμα που ακόμη και σήμερα βρίσκεται στο τραπέζι) ήταν εκτενέστατη. Πολλές από τις «μούσες» του ήταν έγχρωμα μοντέλα και με τη βοήθειά του εισήλθαν στο προσκήνιο: Η Iman, η Rebecca Ayoko και η Katoucha Niane, είναι μόνο κάποιες από αυτές, που πρωταγωνίστησαν μέσα στα χρόνια σε συλλογές του.
Το 2009, ο Yves Saint Laurent ανακηρύχθηκε ως ο πιο ακριβοπληρωμένος, νεκρός διάσημος σε σχετική λίστα του περιοδικού Forbes, αποδεικνύοντας βέβαια τη σημασία του οίκου που ίδρυσε, αλλά και γενικότερα την αξία του έργου του στον κόσμο της μόδας, του modelling, στην τέχνη, στην ισότητα των φύλων.
by Panagiotis Tripolitsiotis